Spørsmål og svar

Feilsøking

Jeg har støy fra de trådløse mikrofonene

Hvis du har støy som kommer fra mottakerne til de trådløse mikrofonene er sjansen stor for at problemet er feil frekvens.

Prøv å bytte frekvens og se om støyen gir seg.

Regjeringen har besluttet at frekvensområdet 790-862 MHz skal benyttes til mobilkommunikasjon. Brukere som benytter trådløse mikrofoner i båndet 800-820 MHz, må regne med en økende grad av forstyrrelser fram mot 2014.

Tilgangen til frekvensbåndet 800-820 MHz opphører 1. januar 2014, men regjeringen sier at:

‘Brukere som anvender trådløse mikrofoner i båndet 800-820 MHz frem til 1. januar 2014, har ikke krav på beskyttelse mot forstyrrelser fra bl.a. mobilt bredbånd, som etableres i dupleksbåndet 791-821 / 832-862 MHz. Slike forstyrrelser må påregnes i økende grad frem til 2014, i tråd med forventet utbygging av nett for mobilt bredbånd’.

Trenger du hjelp, kontakt oss på mail eller telefon.

Projektor : hvite prikker, «snø» på bildet

Hvis du har hvite prikker på bildet fra projektor er DLP chip defekt.
Hvis det er en ny projektor kan dette dekkes av garanti.

Ved eldre projektorer er kostnaden ved reparasjon som regel dyrere enn ny projektor.
Kontakt oss i dag så hjelper vi deg!

Rare farger ved bruk av VGA kabel

Dette er som oftest en feil i kabel eller plugg. Prøv ny kabel.
Hvis problemet ikke løser seg med ny kabel kan kontakt på projektor eller PC være defekt.
Kontakt oss for service.

Projektoren vil ikke slå seg på

Hvis du ikke får slått på projektor med fjernkontrollen, bytt batterier i denne.
Hvis du har et kontrollsystem, prøv å slå på projektoren med en fjernkontroll eller direkte på projektoren.
Om ikke dette fungerer, trekk ut strøm til projektor – vent 1 minutt og koble til igjen strømmen. test nå.

Hvis et lys på projektor blinker kan det være noe feil med projektoren. Mest sannsynlig er det defekt lampe eller vifte.

Hvis du ikke får projektoren til å fungere, kontakt oss for bestilling av service.

Jeg får ikke bilde på projektoren

Som regel ved dette problemet er det en defekt kabel. Har dere flere kabler som HDMI og VGA, test med begge.
Hvis det kommer bilde på den ene kabelen er den andre defekt. Kontakt oss for avtale om service.

installasjon

Jeg driver en butikk, hva kan dere gjøre for meg ?

LYD :
I en undersøkelse utført av TONOs britiske søsterselskap PRS for Music oppga 90 prosent at de foretrekker å gå inn i en butikk som spiller musikk fremfor en som ikke gjør det. Musikk brukes av mange butikker for å skape en hyggelig atmosfære.
Det er viktig at lydkvaliteten er god så musikken ikke blir slitsom for kunden.
Vi kan prosjektere og installere riktig utstyr til riktig bruk som vi gi deg muligheten til å tiltrekke flere kunder

BILDE :
I en butikk er det mye som skal fremheves og budskap som skal formidles.
Dette gjøres enklest og best ved info skjermer.
Her kan man vise alt fra nyheter, været, dagens tilbud, åpningstider o.l.
Kostnaden ved å bruke plakater er høy. Disse skal oppdateres, fornyes og byttes ofte.
Ved en info skjerm har du ikke denne kostnaden. etter at skjermene er montert kan du fritt endre all info som vises.
Det er også større sjangs for at kunden ser tilbudene om de blir vist på en lys-sterk skjerm fremfor en plakat.

LYS :
Med lys kan man skape forskjellige atmosfærer og sette riktig stemning i butikken. Man kan belyse visse varer ekstra godt for å fremheve disse i butikken.
LED lys med RGB kan gjengi alle fargene man ønsker, og har en levetid på minimum 20 000 timer.

STYRING/KONTROLLSYSTEM :
Med riktig kontrollsystem kan alle funksjonene styres fra et enkelt panel. Her kan man sette lys dimming/farge, kontrollere skjermer, spille av musikk eller video o.l.

Jeg driver en cafe, hva kan dere gjøre for meg ?

Vi kan prosjektere og installere høyttalere, tale mikrofon, skjermer som viser menyer o.l.

I en cafe er det viktig at det er en behagelig atmosfære. Musikk med god lydkvalitet kan bidra til dette. Vi har produkter og erfaringen som trengs
for å tilby deg den perfekte lyden i ditt lokale.

En eller flere skjermer kan vise meny eller bilder av varer o.l. Dette kan dere selv meget enkelt endre på via mobil eller PC.
En info skjerm kan i tillegg vise været, klokken, åpningstider o.l.

I en cafe er det estetiske meget viktig. Vi legger alle kabler skjult og monterer produktene så skjult det lar seg gjøre. Med et enkelt kontrollsystem kan du betjene
alle dine AV produkter fra et lite panel som vi monterer på vegg eller bak kasse.

Service

Hvorfor skal vi bruke dere til service og montasje av AV produkter ?

Ansatte hos AV Systemer AS er CTS Sertifisert (Certified Technology Specialist) som få I norge innen AV bestitter. Dette garanterer dere dyktige teknikere som er utdannet innen faget.
Vi er også sertifsert av Crestron, Extron, Neets og flere andre leverandører.
Vi tar kundens behov på alvor og tilrettelegger løsninger som er laget for å fungere akkurat slik dere ønsker.

Hvor mye koster en service ?

Ved en serviceavtale tar vi over ansvaret for å holde utstyret i god stand. Vi besøker deg hver 6 eller 12 måned hvor vi tar service på alt utstyr samt tester oppsettet grundig.
Ved en serviceavtale er vi også behjelpelig med eventuell reklamasjon/retur av produkter.
Ved første besøk lager vi en komplett inventarliste med serienr. Samt produktinformasjon som gjør det meget enkelt for dere å bestille reservedeler.
Dere får også rabatter på materiell.
For mer informasjon se vedlegg merket «serviceavtale». Prisene vil variere fra type utstyr og antall. Kontakt oss for å få et godt tilbud på serviceavtale hos dere!

Hva gjør dere under en service ?

Vi renser og kontrollerer projektoren. Er det andre komponenter i rommet som PC, smartboard, bordbrønn, kabler, høyttalere, forsterkere, styresystemer o.l. renser og kontrollerer vi disse.
Firmware vil også bli oppgradert der dette er nødvending. Vi kontrollerer også levetid på pære og etter endt service får du dokumentasjon på status på produkter o.l.

Trenger vi å bytte pære under service ?

Dette kommer an på hvor lang levetid pæren har og hvor lenge den er blitt brukt. En pære som nærmer seg endt levetid eller over levetid kan eksplodere.
Når en projektorpære eksploderer er det stor sannsynlighet for at hele projektoren blir defekt.
En projektorpære avgir farlig gass hvis den knuser/eksploderer.

Kan det være farlig å ikke ta service ?

En projektorpære avgir intens varme. Om denne ikke får god nok kjøling grunnet tette filtrere, støv i projektor eller lignende kan pæren overopphete. Det kan da være fare for brann i projektor.

Hva skjer hvis ikke vi tar service ?

En projektor som ikke blir vedlikeholdt vil til slutt bli defekt. De fleste produsentene anbefaler service minimum per halvår.

Hvorfor trenger vi service på projektoren?

En projektor består av mange ømfintlige deler. Disse delene tåler ikke støv. Når er projektor er i bruk kjøres luft inn via en vifte som tar med seg støv i rommet inn i projektoren.

Dette støvet samler seg på linser og andre deler og varmen fra pæren kan få dette til å brenne seg fast.

Vanlige spørsmål

Hva er et kontrollsystem ?

Enkelt forklart er et kontrollsystem/styresystem produkter som er laget, montert og programmert til å betjene flere komponenter med enkle trykk.

Ved et enkelt oppsett med et knappepanel kan man styre flere komponenter ved et trykk.

Eksempel :
Dere får montert et Neets knappepanel. På dette panelet er det 6 knapper merket HDMI, VGA, DP, Volum opp, Volum ned og OFF.
Dere har et motorisert lerret, projektor og forsterker med høytalere.
Trykker man da på HDMI vil projektoren slå seg på, HDMI inngang vil bli valgt på projektor, lerret går ned og forsterker slår seg på.
Trykker man OFF vil Projektor slå seg av, Lerret går opp og forsterker slår seg av.

Ved større systemer kan man styre lys, video, musikk, persienner m.m.

Hva er DVI ?

Denne er mest vanlig å finne på PC-er og PC-skjermer idag. Den er forholdsvis lik VGA-tilkoblingen i utførelsen med opp til 24 pinner og støtte for digitalt og analogt bilde. DVI kan sende bilde med en oppløsning opp til 1920×1200, eller med “dual-link” DVI kan du få opptil 2560×1600 pikslers oppløsning. Er DVI-kabelen laget for enheter med lavere oppløsning har den mindre pinner, så om dette ikke er ønskelig må du altså undersøke før du handler.

Det som kanskje er det største problemet med DVI er at den ikke støtter HDCP, som er krypteringen som er brukt i eksempelvis Blu ray-disker og annet HD-materiale. En annen ting som også ikke er spesielt godt likt er størrelsen på selve kabelen og tilkoblingsportene.

Forskjellene på DVI kontakter :
dvityper

Hva er Displayport (DP) ?

DisplayPort (DP)er en av de nyeste tilkoblingene idag og er primært brukt mellom PC-er og dens skjermer. Denne tilkoblingen var ment som etterfølgeren til DVI og VGA, og deler mye likheter med HDMI i utseende og teknologi. På nyere skjermkort og datamaskiner kan det hende DP er integrert sammen med HDMI.

Slik ser Displayport ut :
displayport

Hva er VGA ?

VGA (Video Graphics Array) er en grafikkstandard for datamaskiner som først ble markedsført av IBM i 1987.
I dagligtale har det blitt vanlig å bruke betegnelsen VGA for enten den analoge grafikkstandarden, den 15-pinners skjermpluggen eller skjermkabelen, eller rett og slett selve oppløsningen 640×480.
Innen 2015 vil de fleste større produsenter av skjermkort ha utfaset VGA og DVI som tilkoblingsmulighet til PC-skjermer, tv-er, projektorer, og satse videre på nyere digitale tilkoblinger som HDMI og DisplayPort.

En VGA kontakt ser slik ut :
VGA

Hva er HDMI ?

HDMI er en forkortelse for «High Definition Multimedia Interface» og er en standard for overføring av digitale signaler.
Båndbredden er på 10,2 Gbit/s ved 340 Mpixels/s.
HDMI er det foretrukne valget ved tilkobling da man har et digitalt signal hele veien fra pc/blu-ray spiller o.l. og frem til projektor eller skjerm.
En standard HDMI kabel kan kun være maks 10 meter. Over dette må man bruke en aktiv HDMI kabel eller en HDMI extender.

HDMI ser slik ut :
HDMI kabel